Monday, April 15, 2013

soalan PTD

aku tidak berjaya menjawab dengan cemerlang, terutama pengetahuan am. antara soalan yang aku musykil adalah mengenai duit syiling serta bantuan rakyat.

apa maksud lambang duit syiling yang baru?
dalam poket xde duit syiling baru plak,yg aku igt duit syiling 5 sen ja.yg aku igt ada garisan2.
xde nampak macam rupa apa pon.kalau duit syiling dulu senang, gambaran dia jelas dan nyata seperti  congkak, wau, keris....xde maksud tersirat,xde futuristik(bak kata eva).

tadi sembang2 dengan dia, kami pon membincangkan tentang perkara tersebut. sesi Google pon bermula..
dan sememangnya aku kurang berpuas hati.berikut adalah gambar duit syiling baru serta maksud bagi setiap nilai :-

ok...sila menggunakan daya imaginasi yang paling tinggi (ke langit!):-
Image result for syiling baru malaysia


50 sen
SALUR KACANG: seriously, aku x nampak ke MALAYSIA an dkt situ.owh, orang putih x makan kacang...ke? ok r, fine ar, ade 14 dotted line keliling tu,symbolise 14 negeri.tapi SALUR KACANG?? dan juga ukiran? seriously ...terpaksa meng IYA kan.huh

20 sen
bunga melur.ok, aku boleh terima sedikit.tp mcm terlalu seni untuk duit syiling.....ke?

10sen
motif orang asli.HUHHHH? seni warisan anyaman suku kaum Mah Meri..anyaman? owh. ceq x tau nak kata apa dah.

5 sen
DESTAR SIGA. iaitu tenunan kain kaum Kadazan. oh..ok, new info for me. I thought it is just a pattern.
selalu ja nampak corak tu....rasanya.

SO, kesimpulan yg aku nak buat kt sini...dengan fikiran yang positif tetapi tak berapa nak jujur...adalah..lambang2 ni..cuba nak di beritahu kepada kita...rakyat..tentang benda2 yang RARE ini.

saya bukan orang seni, yang nampak benda2 sehalus itu.

seriously....SALUR KACANG?

SALAM SALUR KACANG.

1 comment:

tenku butang said...

126

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/